Greek
Αρχική

Δημιουργική Ανάπτυξη μέσω Ζωγραφικής

ΗΜ/ΝΙΑ: 14/1/2017 | Άρθρα

Σοφία Κουκουρλή, Εικαστική Ψυχοθεραπεύτρια

Ομάδα υγιών παιδιών ηλικίας 3 έως 5 ετών

Στόχος της ομάδας Δημιουργικής Ανάπτυξης μέσω Ζωγραφικής ήταν τα παιδιά να μάθουν να εκφράζονται ελεύθερα μέσω της τέχνης. Να επικοινωνούν και να χρησιμοποιούν λειτουργικά τη δημιουργικότητα  στην καθημερινή τους  ζωή και στις σχέσεις τους με τους άλλους. Να αναπτυχθούν και εξελιχθούν μέσα από τη δημιουργική διαδικασία.

Η χρήση των εικαστικών στο δυναμικό πλαίσιο μιας ομάδας αύξησε σημαντικά τη θεραπευτική δυνατότητα, προκαλώντας μεγάλη αλλαγή, καθώς τα παιδιά επικοινωνούσαν μεταξύ τους, άρχιζαν να ενδιαφέρονται, έβρισκαν ιδέες, αποκτούσαν θάρρος και βοηθούσαν το ένα το άλλο. Συνήθως μιλούσαν για το έργο, που δημιούργησαν, λέγοντας μια ιστορία.  Ως τίτλο στο έργο τους χρησιμοποιούσαν συχνά ένα ή περισσότερα ονόματα από τα μέλη της ομάδας.   

Τα παιδιά ενθαρρύνονταν να εξερευνήσουν τα υλικά, να εκφραστούν ελεύθερα και ανοιχτά, με ποικίλους διαφορετικούς τρόπους.  Η θεραπευτική σχέση, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εικαστική τους έκφραση.  Ο καθορισμός των ορίων ήταν ζωτικός για την εξασφάλιση ενός πλαισίου ελευθερίας. Ένιωθαν ασφάλεια και ήταν σε θέση να  παλινδρομήσουν περιστασιακά στα πλαίσια της ανάπτυξης και της εσωτερικής δομής.

Στα έργα υπήρχαν συχνά συνηχήσεις, δηλαδή κοινά στοιχεία. Η ιδέα όλα τα παιδιά μαζί να φτιάξουν μια κοινή ιστορία με τα ατομικά τους έργα, τα ενθουσίασε.  Κατά την διάρκεια της δημιουργίας αυτής της ιστορίας ενισχύθηκε η ομαδικότητα και η συνεργασία.  Ο τίτλος, που δόθηκε, αποτελούνταν από λέξεις, που πρότειναν όλα τα μέλη και έγινε σύνθεσή τους σε τίτλο.

Το συναισθηματικό περιεχόμενο των παιδικών σχεδίων πήρε πολλές μορφές και επηρεάστηκε από πολλούς παράγοντες, μεταξύ των οποίων το αναπτυξιακό στάδιο και το πλαίσιο αναφοράς.  Μέλη της ομάδας, που βρίσκονταν κοντά στο σχηματικό στάδιο, μπορούσαν να αποτυπώσουν αναγνωρίσιμα συναισθήματα στη ζωγραφική τους, όπως ευτυχία, θυμό ή λύπη.

Όταν εδραιώθηκε η σχέση και η εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών της ομάδας και του εικαστικού θεραπευτή, το μέγεθος των μορφών άλλαξε εντυπωσιακά. Γενικότερα ο τρόπος, που τα παιδιά χρησιμοποιούσαν τα υλικά, κατά τη ζωγραφική δραστηριότητα, ήταν με αυτοπεποίθηση και σιγουριά. 

Μέσα από τη διεργασία της ζωγραφικής αναδυόταν η ανάπτυξη των διαπροσωπικών τους σχέσεων, ο τρόπος δηλαδή με τον οποίο έβλεπαν, αντιλαμβάνονταν και αντιδρούσαν στον κόσμο γύρω τους.  Τα απασχολούσαν οι κοινωνικές τους σχέσεις μέσα στην ομάδα και προσπαθούσαν να δημιουργήσουν το χώρο τους. 

Το αίσθημα της εμπιστοσύνης και της πίστης αναπτύχθηκαν διαφορετικά από παιδί σε παιδί και το καθένα πήρε το χρόνο του, για να εξελιχθεί μέσα στη σχέση.  Βέβαια όσο υψηλό κι αν ήταν το επίπεδο της εμπιστοσύνης, χωρίς αποτελεσματική επικοινωνία δεν θα είχαν επιτευχθεί σημαντικά αποτελέσματα.

Η εικαστική δημιουργία βοήθησε τα παιδιά να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.  Οι εικόνες τους αντανακλούσαν τον εσωτερικό τους κόσμο, στοιχεία της ψυχολογικής τους κατάστασης και το διαπροσωπικό τους ύφος.  Οι εικαστικές εκφράσεις των παιδιών είναι αποκλειστικά προσωπικές δηλώσεις, που περικλείουν συνειδητά και ασυνείδητα νοήματα και παρουσιάζουν πολλές διαφορετικές πλευρές του δημιουργού τους. 

Βιβλιογραφικές Πηγές:

  1. Rubin Judith, (1997), Θεραπεύοντας Παιδιά μέσα από την Τέχνη, Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
  2. Malchiodi Cathy, (2009), Κατανοώντας τη Ζωγραφική των Παιδιών, 5η έκδοση, Εκδόσεις  Ελληνικά Γράμματα
  3. Cathy A. Malchiodi, (2009), Εικαστική Θεραπεία - Ένας πρακτικός οδηγός, Ελληνικά Γράμματα

Οι εικόνες υπόκεινται σε πνευματικά δικαιώματα και δεν επιτρέπεται η αναπαραγωγή τους.

 

 

Μοιραστείτε το...

Το «γνώθι σ’ αυτόν» είναι η πραγματική γνωριμία με τον εαυτό μας.  Φροντίδα για την ψυχή, αυτογνωσία, επίγνωση των ικανοτήτων και δυνατοτήτων, αποτελεί την πραγματική ουσία του είναι.  Μας βοηθά να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαμε να λειτουργήσουμε, ώστε να αποκτήσουμε την πραγματική συνείδηση του εαυτού μας.

Τηλ.: +30 210 6397284
Κιν.: +30 6943 470586
e-Mail: info@gnothisauton.gr

Facebook   Google+   LinkedIn

Copyright © 2018 GnothiSAuton.gr. Powered by PowerSite.